Online Dictionary of Dutch Women

 
English | Nederlands

QUESTIERS, Catharina (born Amsterdam, 25 November 1631 – died Amsterdam, 1 February 1669), playwright, poet and artist. Daughter of Salomon Davidsz Questiers (1590-1636), plumber, and Elisabeth Jans (1593-1660). Catharina Questiers married the Leiden merchant Joan de Hoest (1627-1673) in 1664 (banns published 19 April 1664) in Amsterdam. Their marriage was childless.

Text biography not yet available in English.

Reference work(s)

Van der Aa; Basse; Frederiks/Van den Branden; Immerzeel; Kobus/De Rivecourt; Kramm; Lauwerkrans; Lexicon Noord-Nederlandse kunstenaressen; NNBW; Regt; Verwoert; Witsen Geysbeek; Wurzbach.

Poetry

Poems by and dedicated to Catharina Questiers are included in the following 17th-century volumes of verse:

  • Wintersche avonden, of Nederlandsche vertellingen (Amsterdam 1649).
  • Koddige olipodrigo (Amsterdam 1655).
  • Klioos kraam 2 (Leeuwarden 1657).
  • Amsterdamse mengel-moes 1 (1658).
  • Bloemkrans van verscheiden gedichten (Amsterdam 1659).
  • Joan Blasius, Fidamants kusjes, minne-wysen en by-rymen aan Celestyne (Amsterdam 1663).
  • Clioos cytter, slaande aardige gezangen (Amsterdam 1669 [first ed.: 1663]).

In 1665, the volume Lauwer-strijt tussen Catharina Questiers en Cornelia van der Veer. Met eenige by-gedichten aan en van haar geschreeven (Amsterdam 1665) appeared.

Plays

  • Den geheymen minnaar (Amsterdam 1655).
  • Casimier of Gedempte hoogmoet (Amsterdam 1656).
  • d'Ondanckbare Fulvius en getrouwe Octavia (Amsterdam 1665).

Grafisch werk

For a survey of Questiers’ engravings to go with her poems and those of her brother, see Marijke Spies (2003).

Bibliography

  • J.A.Worp, De gedichten van Constantijn Huygens 6 (Groningen 1892-1899) 312.
  • J.A. Worp, De briefwisseling van Constantijn Huygens 2 (The Hague 1911-1917) 296.
  • Johan Nordström, ‘Swammerdamiana. Excerpts from the travel journal of Olaus Borrichius and two letters from Swammerdam to Thévenot’, Lychnos (1954-1955) 21-65 [information on the Questiers collection of curiosities on 30, 37 and 59-60].
  • W.J.M.A. Asselbergs, Beeldenspel van Nederlandse dichters (Utrecht 1957) 126-132.
  • E. Oey-de Vita and M.S. Geesink ed., Academie en schouwburg. Amsterdams toneelrepertoire 1617-1665 (Amsterdam 1983).
  • E. Keesing, Het volk met lange rokken. Vrouwen rondom Constantijn Huygens (Amsterdam 1987).
  • W.H.M. Nieuwenhuis, ‘De veelzijdige familie Questier’, Gens Nostra 42 (1987) 373-385.
  • E. Bergvelt, R.E. Kistemaker and H. Wiggers ed., De wereld binnen handbereik. Nederlandse kunst- en rariteitenverzamelingen, 1585-1735 (Zwolle/Amsterdam 1992) 325.
  • Lia van Gemert, ‘“Hiding behind words”. Lesbianism in 17th-century Dutch poetry’, Thamyris. Mythmaking from Past to Present 2 (1995) 1, 11-44.
  • Annelies de Jeu, ‘“Hoe dat een vrouwen-beeldt kan maken zulke vaarzen”: reacties op de toneelstukken van Catharina Verwers en Catharina Questiers’, in: W. Abrahamse, A.C.G. Fleurkens and M. Meijer Drees ed., Kort tijt-verdrijf: opstellen over Nederlands toneel (vanaf 1550) (Amsterdam 1996) 179-184.
  • Marijke Spies, ‘Oudejaarsavond 1675: Cornelia van der Veer schaduwt Katharina Lescailje als deze van het huis van haar vriendin Sara de Canjoncle naar dat van haar zuster gaat. Het vrouwelijk aandeel’, in: M.A. Schenkeveld-van der Dussen ed., Nederlandse literatuur, een geschiedenis (Amsterdam/Antwerp 1998) 282-287.
  • E.M. Grabowsky, ‘Katharina Lescailje (1649-1711) en de “vrouwenzucht”. Schijn of werkelijkheid?’, Mededelingen van de Stichting Jacob Campo Weyerman 23 (2000) 65-79.
  • Annelies de Jeu, ‘’t Spoor der dichteressen’. Netwerken en publicatiemogelijkheden van schrijvende vrouwen in de Republiek (1600-1750) (Hilversum 2000).
  • Marijke Spies, ‘Catharina en de groten: over enkele illustraties van Catharina Questiers’, in: Marc van Vaeck, Hugo Brems and Geert H.M. Claassens ed., De steen van Alciato. Literatuur en visuele cultuur in de Nederlanden. Opstellen voor prof. dr. Karel Porteman bij zijn emeritaat (Leuven 2003) 597-614.

Illustrations

  • Detail of the portrait of Hendrik de Goyer, his wife Maria Questiers and her sister Catharina Questiers (left), by Adriaan van Ostade (c. 1650), (Museum Bredius, The Hague).
  • Title page engraved by Catharina Questiers for her comedy Den geheymen minnaar (1655).

last updated: 13/01/2014